Uusi opetussuunnitelma, koulu nykyaikaistuu?

Koulu on ollut samankaltainen aina jesuiittojen ajoilta saakka. Oppilaat kuuntelevat ja katsovat opettajaa ja opettaja tarjoilee heille tietoa. Koululaitoksen alusta saakka oppiaineet on jaettu ryhmiin: luonnontieteet, taito- ja taideaineet, kielet jne. Samanikäisille oppilaille opetetaan samanlaisia asioita, tytöille ja pojille ennen erikseen, nyt jo lähes kokonaan yhdessä. Samalla lapsille ja nuorille opetettiin yhteiskuntaan ja aikaan sopivia käytöstapoja, uskontoa, arvoja, asenteita, jonottamista, vuoron odottamista ja auktoriteettien kunnioittamista.

Suomalainen koulu on ollut maailman paras, mutta siihen ei haluttu tyytyä. Koulun on mukauduttava vauhdilla muuttuvaan maailmaan. Tietoa maailmasta on tarjolla valtavasti, ja jos koulu tarjoaa siitä jonkinlaisen osan, se osa on aina jonkun omista lähtökohdistaan valitsemaa. Sen lisäksi on tarjottava oppilaille avaimet tiedon etsimiseen itsenäisesti, jotta he voisivat ymmärtää maailmaa laajasti ja hankkia mahdollisimman paljon itseään kiinnostavaa tietoa.

Uusi opetussuunnitelma näkee oppilaan roolin aktiivisena ja yksilöllisenä oppijana, ei enää ikäluokkaansa kuuluvana tiedon vastaanottajana, jonka tehtävänä on vain oppia valmiit sisällöt mahdollisimman hyvin ulkoa.

Konkreettinen uusi opiskeltava asia on koodaus. Lisäksi omasta hyvinvoinnista huolehtimista käsitellään ja opetellaan entistä enemmän, kielten opiskelu aloitetaan vähän aikaisemmin ja kevyemmin, ja oppilaista muodostetaan erilaisia ryhmiä entisten luokkarajojen yli.

Oppiaineita ei enää rajata tiukasti omikseen, vaan tehdään yhä enemmän ainerajoja ylittäviä projekteja ryhmissä ja useamman opettajan ohjauksessa. Omaa oppimistyyliä opetellaan tunnistamaan pienestä saakka.

Kuulostaa hyvältä! Mutta muutamasta asiasta olen huolissani:

  • miten käy niiden, jotka eivät jostakin syystä ole kovin aktiivisia ja itseohjautuvia? Onko heille tarpeeksi apua ja tukea tarjolla?
  • opettajien työmäärä lisääntyy, koska valmiita materiaaleja käytetään yhä vähemmän. Näkyykö tämä palkkauksessa ja tuntimäärissä?
  • putoaako yhä useampi tietoaineissa kokonaan, jos uudistusten kanssa samaan aikaan ajetaan läpi säästöjä?
  • onko meillä tulevaisuudessa hyvin eritasoisia peruskoulun päättäneitä hakemassa jatkokoulutuspaikkoja?
  • kasvavatko kuntakohtaiset erot koulutuksen laadussa?

Omat teinini ovat tänä syksynä viihtyneet koulussa erityisen hyvin. Toinen on päässyt luonnontiedeluokalle, jossa perehdytään vähän enemmän ja syvemmin hänen lempiaineisiinsa samanhenkisten kavereiden kanssa. Toinen on saanut opiskelurauhaa uusien ryhmäjakojen myötä, mutta palaan niihin myöhemmin.

Lopuksi erinomainen esitys koulusta, ja vaikka siinä puhutaan Yhdysvalloista, samoja asioita tapahtuu meillä Suomessakin. Tai tapahtui.

PS. Oletteko muistaneet palauttaa kaikki laput ja maksaa xylitolipastillit ja leirikoulumaksut? Mulla on vieläkin jotain to-do -listalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.